Starý a Nový zámek Studénka
- Nadmořská výška: 254 m n.m.
Starý a Nový zámek Studénka stojí ve stejnojmenném městě v okrese Nový Jičín. Jedná se o komplex památkově chráněných staveb, jež tvoří původně renesanční Starý zámek a barokní, novogoticky přestavěný Nový zámek.
Nedílnou součástí je také zámecký park se stopami původní středověké tvrze, branou a ohradními zdmi.
Historie zámku
Historie zámku sahá již do roku 1478 ze kterého pochází první zpráva o dvoru ve Studénce u něhož byla později postavena tvrz. Tvrz následně roku 1567 nechal přestavět tehdejší majitel Karel Herbort z Fulštejna na renesanční zámek.
Novými majiteli panství se stali v roce 1569 pánové z Vrbna, kdy v roce 1637 nechal hrabě Václav z Vrbna zámek rozšířit a přestavět.
Následně připadlo panství Řeplínským z Berečka a Josef Kryštov Řeplínský z Berečka nechal v letech 1749 až 1750 postavit novou budovu. Starý zámek byl v roce 1762 přestavěn na pivovar, kde se vařilo pivo pouze 9 let.
Posledními majiteli byli Blücherové z Wahlstattu. V letech 1860 až 1863 nechal kníže Gebhart Leberecht Blücher u Nového zámku postavit zahradní pavilon a také došlo k romantické proměně vnější podoby zámku. Přistavěna byla věž a vížka s točitým schodištěm. Do zámku bylo instalováno mramorové schodiště s litinovým zábradlím. U zámku byl zřízen park, do kterého byly vysázeny cizokrajné dřeviny.
Po první světové válce se v zámku nacházela obchodní škola legionářů (upomínkou na ni je pomníček vlevo před vstupem do zámku), poté učebny měšťanské školy a ve zbývající části zámku obecní byty.
V roce 1936 odkoupila od knížete Blüchera zámek včetně parku obec Studénka.
Současnost zámku
Zámek a zámecký areál patří městu Studénka a využívají jej různé instituce ke kulturním i komerčním účelům. Nachází se zde např. stylová obřadní síň, učebna základní umělecké školy, knihovna, a především unikátní Vagonářské muzeum.
V muzeu železniční dopravy si návštěvníci si mohou prohlédnout exponáty související s rozšiřováním železnic na území České republiky a zajímavou expozici tvoří také historie místní továrny na vagóny, včetně zmenšených kopií vagónů a lokomotiv. V muzeu se nachází také funkční vlaková dráha se dvěma okruhy kolejiště.
Dne 4. října 1999 byl prohlášen za kulturní památku.